Pop Up beroependorp helpt kinderen bij studiekeuze

12-03-2016 10:44

Deze week namen alle jongeren uit het 5de en 6de leerjaar uit Geraardsbergen, dat zijn in totaal 785 leerlingen uit 13 scholen inclusief buitengewoon onderwijs, deel aan het beroependorp dat door Het Beroepenhuis vzw op vraag van de stad Geraardsbergen en met de steun van serviceclub Fifty-One werd opgebouwd in JC De Spiraal.

Schepen van onderwijs Fernand Van Trimpont: “Geraardsbergen zet sterk in op onderwijs. We willen de tewerkstellingskansen van jongeren verhogen door ervoor te zorgen dat meer leerlingen een succesvolle schoolcarrière hebben en een diploma halen. Hierbij is een studiekeuze op basis van het talent van jongeren heel belangrijk.”

In de 3de graad van het basisonderwijs denken jongeren en hun ouders na over wat te doen in het secundair onderwijs. Dit proces bestaat uit jezelf goed leren kennen, je talenten en interesses in kaart brengen, informatie verzamelen en uiteindelijk kiezen. Een goede studiekeuze zorgt ervoor dat jongeren zich goed voelen in hun vel. Om dit proces te ondersteunen ging voor het eerst een Pop Up beroependorp door in jeugdcentrum De Spiraal.

Overdag namen alle kinderen van het 5de en 6de leerjaar deel aan 10 mini-workshops waarbij ze telkens even in de huid kruipen van een beroepsbeoefenaar. De jongeren konden tegels waterpas leggen, een cocktail ontwerpen, een lading beveiligen in een truck, een wonde verzorgen en nog veel meer. Zo testten ze bij zichzelf alvast 10 talenten die vaak nodig zijn bij vooral technische beroepen.

In een andere zaal namen de jongeren deel aan de kies-quiz. In een uitdagend spel leerden ze of ze klaar zijn om zelf te kiezen en waarmee je daarbij allemaal rekening moet houden, zoals je talenten, beroepen, de mogelijkheden in het secundair onderwijs en wie je daarbij allemaal kan helpen.

Ouderbetrokkenheid bij de studiekeuze

“Dit initiatief is een pilootproject in Vlaanderen”, zegt een fiere schepen van onderwijs Fernand Van Trimpont. “Verschillende andere steden lieten ons reeds weten interesse te hebben in dit vernieuwend onderwijsproject. De grote meerwaarde is dat we ook de ouders konden betrekken in het verhaal. ’s Avonds en op woensdagnamiddag stonden de CLB’s klaar om, te midden van de workshopmaterialen waar hun kind mee aan de slag is gegaan een netoverschrijdend verhaal te brengen naar de ouders van de leerlingen uit het 6de leerjaar. Zo weten zij ook perfect welke onderwijsmogelijkheden er in de regio zijn.”

Het geheel werd educatief omkaderd in de klas met lesmaterialen van de verschillende CLB’s en van Het Beroepenhuis vzw. Zo werden de jongeren en hun ouders begeleid in elke stap van het studiekeuzeproces.

Bron : 9500news