Koninklijk Atheneum – Techniek in actie: een kijkje in de STEM-klas

03-10-2014 13:16

 

Op 1 september gingen op het KA Geraardsbergen de nieuwe STEM-richtingen van start. Dhr Ryckebosch en dhr Grijseels gunden onlangs een blik binnen de klasmuren van het vak STEM-Engineering (4WE).

Het opzet van het vak STEM-Engineering is om de leerlingen theoretische begrippen bij te brengen door ze meteen in de praktijk te illustreren. Op deze manier worden de lessen minder abstract en krijgen jongeren een beter begrip van de concrete toepassingen van technische kennis in het dagelijks leven. Dhr Ryckebosch, leraar elektriciteit, legt uit: ‘De leerlingen hebben uiteraard eerst een basis theorie nodig voor ze naar de praktijk kunnen overstappen, maar eens ze ingewijd zijn in de achterliggende processen kunnen ze aan de slag met het technisch oefenmateriaal’. Hierbij worden de leerlingen nauwgezet opgevolgd. Terwijl ze elk op hun eigen tempo oefenen met de multimeter, sturen de begeleidende leerkrachten bij en kunnen de jongeren vragen stellen zodat ze het proces leren bevatten.

Tijdens deze les stond bijvoorbeeld de vraag centraal: ‘Waarom brandt de lamp?’. Branko Defrère uit het 4e Wetenschappen getuigt enthousiast: ‘De eerste les theorie was even doorbijten, maar met de toepassing op de multimeter wordt alles snel duidelijker. Het geeft voldoening om te zien dat de lamp werkt, en dat ik ook kan verklaren waarom dat zo is’. De nieuwe lesmethode blijkt dus ook bij de leerlingen in de smaak te vallen. Ongetwijfeld zal de rest van het schooljaar nog een pak meer verrijkende projecten met zich meebrengen. Op deze manier worden de STEM-leerlingen stap voor stap jonge experten in wetenschap en techniek.

 

Bron : 9500news