Het 2pk w.d.r. team tijdens de 6 uren race op Croix en ternois: suspence tot op het einde

14-03-2016 21:33

Op zaterdag 12 maart was de eerste race van het 2pk race-seizoen 2016, georganiseerd door 2cvrt, een 6 uur endurance wedstrijd voor standaard en opgefokte 2pk-tjes op het circuit van Croix en ternois in Noord Frankrijk. In totaal waren er 21 bolides aan de start. Elke klasse was vertegenwoordigd. De standaard-klasse (originele 2cv-tjes, 35pk), de améliorée-klasse (waar het 2pk wdrteam in rijdt, 602cc, originele carburator maar wel met volledig opgefokte motor, 50pk ), de proto-klasse (720cc + injectie, 60pk) en de hybride-klasse (BMW-motor + injectie, 75pk). Zaterdag om 9 uur tot 9u 30 waren het de testritten en al snel werd duidelijk dat het 2pk wdr team met wagennummer 47 uit Geraardsbergen met het snelste 2cv-tje reden in hun klasse, gemiddeld 3 sec sneller per ronde dan hun dichtste concurrenten, dat was zeker al geruststellend voor het team. Van 10u tot 11uur waren er de kwalificaties, tijdens dat uur werd de snelste ronde van elke wagen opgemeten en die tijd bepaald de startplaats voor de 6uren race. Ze staan 1ste in hun klasse met 3.25sec voor op de 2de, nr 90 een team uit Frankrijk en 3.76sec voor op de 3de wagen nr 31 van Bart Willaert uit Koekelare. Mertens Staf neemt de start en na enkele ronden is het al duidelijk, de 2pk van het wdr team is veruit de snelste, ronde na ronde lopen ze uit op de andere wagens van hun klasse. Natuurlijk is hun wagentje niet opgewassen tegen de Proto’s en de Hybride’s, maar het verschil in pk’s met de zwaardere klassen is enkel op de rechte stukken zichtbaar. De proto’s zijn 2 sec sneller en de hybride’s 5 sec sneller per ronde. Na 25 min wedstrijd staat het wdr team op het punt 1 ronde voorsprong te nemen op zijn dichtste tegenstander totdat er plotseling een kleine rookontwikkeling vanonder de motorkap opkomt, die snel overgaat naar een grote wolk. De wagen komt langzaam de pits binnen. Overal olie, blijkbaar een groot probleem op het eerste zicht.  De motorkap en zijvleugels zijn in één beweging en in enkele seconden gedemonteerd en toen werd het heuvel duidelijk zichtbaar, een olieleiding raakte een v-riem polie en was doorgeschuurd. Enkel de leiding veranderen, een oliepeilcontrole uitvoeren en na 13 min was de wagen terug het circuit op. Het resultaat van dit kleine probleempje was in plaats van 1 ronde voorsprong op hun tegenstanders verandert naar een 11 ronden achterstand op de rest. Vanaf dan was het voor het wdr team een klopjacht op de andere wagens om die achterstand nog danig weg te werken.  Na 1u30 wedstrijd was het de eerste pilootwissel en De Saeger Bjorn laat zich achter het stuur in de zetel van het Geraardsbergse race-geitje glijden. Met de moed der wanhoop rijdt bjorn zijn rondjes. Na 3uur wedstrijd was de achterstand nog maar 7 ronden. Dan was het terug aan Mertens Staf om 1u30 lang er vollen bak tegenaan te gaan. De remmen worden te warm en er ontstaat gasontwikkeling in de remvloeistof, de piloten moet 2 maal duwen op het rempedaal om voldoende rem druk te hebben, maar dat is niet zichtbaar aan hun rondetijden. De motortemperatuur staat op maximum. De piloten vragen aan Betty ( bijnaam van hun race-2cv-tje) om alles uit de kas te halen, ronde na ronde wordt er gestaag ingelopen op de leiders. Plotseling moet wagen nr 90 binnenkomen met een platte band omdat na een kleine tik van een tegenstander de carrosserie tegen de band schuurt. De reparaties duren een 10 tal minuten waardoor nr 90 bij het oprijden van het circuit 5 ronden achterstand heeft op het 2pk wdr team. Vanaf dan is het enkel nog wagen nr 31 inhalen en voorbij steken. Met nog 1 uur te rijden staat het Geraardsbergse team nog 3 ronden achter op wagen nr 31. Mathematisch is alles nog mogelijk om de tegenstander in te halen maar dan mag er niets fout gaan, geen slipper,  geen safety car, geen code 60. De race gaat verder en op 43 min van het einde van de wedstrijd haalt De saeger Bjorn nr 31 nogmaals in. Op 21 min van het einde haalt Bjorn terug de nr 31 in. Het is nog steeds mogelijk om de overwinning binnen te halen. Alles wordt van Betty gevraagd en de “citroen” wordt letterlijk en figuurlijk uitgeperst. Met nog 7 min te rijden ziet Bjorn op het rechte stuk, dat 500m lang is, het blauwe wagentje nr 31 voor zich uitrijden. Op 2min 40 voordat de geblokte vlag de wedstrijd afzwaait zit wagen nr 47 in de slipstream van wagen 31. En ja, 2 bochten verder is het gebeurd, nr 47 neemt de leiding en met nog 2min 15sec te gaan is de zege binnen. Zo spannend is een 2pk race nog nooit geweest de laatste jaren, dat een 6uren race in de laatste minuten wordt beslecht, ongelooflijk. Een dikke proficiat aan het ganse team en vooral aan Betty omdat zij het tenslotte toch maar weer heeft klaar gespeeld om als eerste over de eindmeet te rijden. Op naar de volgende wedstrijd.

Tevens kan je voor al je problemen, klussen of reparaties aan je 2cv mailen naar 2cvwdrteam@gmail.com of neem een kijkje op de site  2cvwdrteam.weebly.com of facebook: https://www.facebook.com/2CVWDRTeam. of wens je het team te helpen tijdens de wedstrijden, laat gerust iets weten. Tel 068/339623